Knaven over de Sky-test en de TVM-affaire

De dopingdomino in de wielerwereld is een mooie aanleiding voor journalisten om nog eens extra diep in de krochten van het internet te duiken. Neem de TVM-affaire in 1998, waarover nog altijd de wildste verhalen de ronde doen op het net. Weblog Het is koers wees me op een site waarin staat dat de tourploeg van TVM in 1998 op van alles is betrapt.

Alle renners in die tourploeg waren positief, aldus Dopeology. Ze gebruikten epo, amfetamine, steroïden, cannabis en groeihormonen. Drie bronverwijzingen zouden de feiten onderbouwen. Maar het verhaal rammelt. De drie bronnen blijken een oerbron te hebben: De Franse krant Le Parisien. In dat artikel worden geen middelen aan namen van renners gekoppeld en staat foutief geschreven dat de onderzoeken in een ziekenhuis in Albertville zijn uitgevoerd, terwijl die in werkelijkheid in een Parijs’ laboratorium plaatshadden. En, wellicht het belangrijkste, er zijn nooit renners veroordeeld of geschorst.

Nog een verhaal dat ik tegenkwam en dat me verbaasde. Op de website van Beeld en Geluid  staat deze samenvatting van een NOS Langs de lijn-uitzending (10 november 1998):
“Vraaggesprek met de correspondent in Parijs. Volgens zijn
bronnen ging het bij EPO om de TVM-renners Jeroen Blijlevens,
Servais Knaven, Sergei Oetsjakov en Bart Voskamp, bij
cortisonen, anabole steroïden en groeihormonen om dezelfde
vier renners, Laurent Roux en Tristan Hoffman, bij cannabis
om Laurent Roux en bij amfetamine om Laurent Roux en Tristan
Hoffman.

Maar ook dit is nooit hardgemaakt. Niet door media, niet door rechters. Van de hele TVM-affaire is eigenlijk alleen de epo-vondst in de auto van de Russische ploegarts Andrei Mikhailov overeind gebleven. Die epo was voor zieke kinderen in een Russisch ziekenhuis, aldus de dokter. Yeah, right. Oh trouwens, die Mikhailov is tegenwoordig arts bij Katusha.

In de beruchte TVM-tourploeg van 1998 zat ook Servais Knaven, tegenwoordig ploegleider bij Sky. Ik vroeg hem om een reactie op de info van Dopeology en Beeld en Geluid. “Ik schrik hier behoorlijk van. Ik wist niet dat dit op het internet stond. Er klopt helemaal niets van en wij zijn van alle blaam gezuiverd. Ik heb altijd gedacht dat het een spel was van de Fransen, om mensen te bang te maken, ofzo. Het enige wat klopt, is het cannabis-gebruik bij een renner.” Dat was Laurent Roux, beaamt Knaven.

Het lijkt me logisch dat de oud-winnaar van Parijs-Roubaix schrok toen ik hem de links stuurde, want hij werkt bij een ploeg die mensen ontslaat als dopinggebruik vaststaat of als ze dat toegeven. De ploeg houdt met elke medewerker een individueel gesprek en wie toegeeft, is exit. Inmiddels heeft ook Knaven ‘het gesprek’ gehad met de leiding van Sky. “Ik heb de TVM-affaire zelf aangebracht en heb verteld dat mijn naam toen gezuiverd is.”

Waar collega en ex-ploegmaat Steven de Jongh toegaf en weg moest, mag Knaven blijven. Kunnen we daaruit concluderen dat hij daar gezegd heeft, nooit verboden middelen te hebben genomen? “Dat klopt.” En bij TVM is nooit sprake geweest van systematisch dopinggebruik? “Absoluut niet.” En wat gaat hij doen tegen de info op die website? “Ik weet het niet, maar het zou goed zijn als er een verhaal komt, waarin staat dat wij toen zijn vrijgesproken.” Of ik Knaven volledig geloof, weet ik niet. Dat heeft niets met Knaven te maken, maar wel met het feit dat hij wielrenner was in een obscuur jaargetijde. Maar aan het (voorlopig) voltooien van geschiedschrijving wil ik hem best helpen. Bij deze.

About these ads

One response to “Knaven over de Sky-test en de TVM-affaire

  • Dopeology.org (@DopeologyDotOrg)

    Dopeology logs doping-related incidents as they were reported by respectable publications. If they were not reported correctly at the material time and a rebuttal is issued, then the record will be changed.

    Dopeology does not make claims about guilt or responsibility, it only provides links to what was reported as fact and, in this case, remains publicly accessible as fact twelve years after the events in question. Evidently, the continued existence of these unchallenged sources has posed no problem for Servais Knaven’s career.

    If you are aware of an alternative media source (apart from your blog) which states clearly that none of the TVM riders except for Laurent Roux were positive for at least one banned substance, then I invite you please to share it.

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: